Helpdesk - WTFAQ?

Onderwerpen

Aanmeldproces Horecabaas

Hoe maak ik een account aan?

Vul vervolgens alle gevraagde gegevens in. Let op je kunt maar één account per KVK nummer aanmaken.

Wanneer kan ik aan de slag?

Je hebt je account aangemaakt, en je profiel gepimpt. Als je bent ingelogd kun je direct beginnen met zoeken naar leuke shifts.

Hoe log ik in?

Je kan inloggen door je opgegeven e-mailadres en wachtwoord in te vullen in de volgende pagina.

Help ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?!

Ga naar de volgende pagina, vul je e-mailadres in en klik op verstuur. Je ontvangt vervolgens een e-mail met een link om je wachtwoord te herstellen. Heb je niets ontvangen kijk dan in je spambox.

Mijn account en/of het platform werkt niet?

Check eerst even of het niet om een gewone internet of verbindingsstoring van het eigen netwerk gaat, niets is ondenkbaar. Als jou account of het platform een foutmelding geeft bij een bepaalde handeling via het platform neem dan even contact op met één van onze supportmedewerkers.

Wat gebeurt er met mijn gegevens en mijn privacy?

Voor alle vragen omtrent privacy verwijzen we je door naar onze privacy statement.

Ik wil mijn account deactiveren, kan dit?

Je kunt jouw account deactiveren, hierdoor heb je geen toegang meer tot jouw account. Het is niet mogelijk om met dezelfde gegevens een nieuw account aan te maken.

Kamer van Koophandel (KvK) & BTW nummer

Moet ik direct een bedrijf opstarten?

Werken als zelfstandige betekent dat je je moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Als je eerst wilt weten of werken via Horecabaas.nl je bevalt, kun je 2 keer werken zonder KvK nummer. Tijdens deze proefperiode kun je kijken of het ondernemerschap wat voor jou is. Nadat je het twee keer geprobeerd hebt, vraag je een KVK en BTW nummer aan bij de Kamer van Koophandel.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Een KvK-nummer krijg je bij inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Let op, het inschrijven bij de Kamer van Koophandel kost 50 euro. Nadat je jezelf hebt ingeschreven vraagt de KvK direct een BTW-nummer voor je aan bij de belastingdienst. Dit kan tot 2 weken duren. Via de volgende link kun je meer informatie vinden en jezelf inschrijven: https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-onderneming-eenmanszaak/

Opdrachten & Matches

Wie zijn mijn opdrachtgevers?

Belangrijk om te weten, Horecabaas.nl is niet je opdrachtgevers. Jouw opdrachtgevers zijn Horecaondernemers in de regio Zeeland en omstreken.

Ik heb geen ervaring in de Horeca, kan ik toch reageren op shifts?

Geen ervaring in de Horeca? Geen probleem, iedereen is ooit begonnen zonder ervaring en voor de meeste functies geldt. Zeker in de Horeca werken veel onervaren mensen die het vak snel oppikken. Schrijf je daarom snel in voor meerdere shifts om ervaring op te doen. Op die manier zie je gelijk of de Horeca iets voor jou is!

Hoe vind ik een shift?

Via de opdrachtenpagina kun je openstaande shifts vinden. Scroll naar beneden op de pagina en bekijk de openstaande opdrachten en de daarbij behorende shifts. Klik op de shift, kijk of deze opdracht bij je past en schrijf je zelf in.

Ik wil meer informatie over een shift

De opdrachtgevers zijn zelf verantwoordelijk voor het plaatsen van de shift, als je dus meer informatie wil neem dan even contact op met de opdrachtgever. Zoek het telefoonnummer even op via Google en neem even contact op. Tevens merkt de opdrachtgever op deze manier direct je interesse op.

Hoe onderhandel ik over mijn uurtarief?

Wij adviseren per opdracht om een bepaald uurtarief op te geven, uiteraard mag je ook zelf een ander uurtarief opgeven. Wel is de kans op een match dan minder groot. Als je voor een ander uurtarief kiest geef dan zeker een goede motivatie op, wellicht dat de opdrachtgever dan alsnog voor jou kiest.

Kan ik op meerdere shifts reageren die tegelijk plaatsvinden?

Yes, dat kan. Door in te schrijven voor meerdere, gelijktijdige shifts maak je natuurlijk meer kans om aan de slag te gaan.Op moment dat je op één van de shifts wordt geaccepteerd verdwijn je automatisch uit overlappende shifts.

Waarom kan ik niet reageren op een shift?

Niet kunnen reageren op een shift kan verschillende oorzaken hebben, hieronder staan een aantal oorzaken op een rijtje:

Je inschrijving wordt geaccepteerd, wat nu?

Yes, uit alle inschrijvingen heeft de horecaondernemer jouw gekozen. Je ontvangt een opdrachtbevestiging per mail. Let op dit is een officiële overeenkomst, en deze overeenkomst verbindt jou aan de geaccepteerde werkzaamheden voor die shift. Noteer de shift in je agenda bereid je goed voor, heb je vragen neem gerust even contact op met de opdrachtgever!

Ik ga aan de slag, wat trek ik aan?

Welke kleding je aantrekt naar de opdrachtgever verschilt een beetje per functie. Als barman/vrouw en in de bediening ben je hét uithangbord van de horecazaak. Kleed je hiernaar. Twijfel je, neem gerust even telefonisch contact op met je opdrachtgever.

Welke verantwoordelijkheden heb ik tijdens mijn shift?

Overleg bij de start van je shift met jouw opdrachtgever welke taken en verantwoordelijkheden je krijgt en voer deze zo goed mogelijk uit.

Wat houd ‘mijn reputatie’ in?

Jouw reputatie is belangrijk voor het platform, maar vooral jezelf! Door goede feedback van opdrachtgevers wordt jij sneller voorgesteld aan dezelfde opdrachtgever. Ook krijg opdrachten te zien waar een relatief hoger uurtarief aan gekoppeld zit. Heel simpel dus, hoe beter je reputatie hoe meer je kan verdienen. En dat heb je helemaal zelf in de hand!

Hoe kan ik aan mijn reputatie werken?

Jouw reputatie is opgebouwd uit een aantal elementen, onder andere de feedback van opdrachtgevers, betrouwbaarheid, het aantal gewerkte diensten, (VERDER AANULLEN).

Kan ik mijn Reputatie inzien?

In het begin is jouw reputatie nog niet inzichtelijk, dit is aan de achterkant van het platform ingeregeld. Dit wordt nog verder doorontwikkeld waardoor het uiteindelijk wel zichtbaar moet zijn.

Afzeggen of afgezegd worden

Mijn inschrijving is geaccepteerd, maar ik kan vervolgens toch niet komen?

Dit kan natuurlijk een keer voorkomen, uiteraard niet te vaak maar geen paniek! Neem contact op met je opdrachtgever en vraag wat je het beste kan doen. Wellicht kan hij het intern oplossen of kan hij de dienst opnieuw openzetten. Het kan ook zijn dat de opdrachtgever aan jou vraagt om vervanging te regelen, jij bent namelijk een overeenkomst met hem aangegaan en verantwoordelijk voor de aangenomen shift (en dus eventuele vervanging). Stel jouw vervanging voor aan de opdrachtgever en zij moeten het dan verder afhandelen. Let op: Als je te vaak af zegt voor een dienst heeft dit invloed op jouw reputatie, hoe beter jouw reputatie hoe hoger het uurtarief dat je kan vragen. Tevens is de kans op leuke diensten ook groter bij een betere reputatie.

Mijn shift wordt afgezegd door de opdrachtgever, wat nu?

De opdrachtgever kan tot 72 uur voor aanvang van de shift afzeggen. Als de opdrachtgever binnen de 72 uur voor aanvang van de shift de shift afzegt heb jij recht op 50 % uitbetaling. Deze 50 % is als volgt opgebouwd (afgesproken uurtarief x afgesproken opdrachturen – pauze) x 50 = uit te betalen bedrag voor opdrachtgever bij afzegging binnen 72 uur van aanvang shift.

Kan ik mijn openstaande aanmelding intrekken?

Ja, zo lang de opdrachtgever jou aanmelding niet heeft geaccepteerd ben je vrij om jou aanmelding in te trekken. Dit kan zonder consequenties en gevolgen.

Mijn shift wordt niet geaccepteerd door de opdrachtgever?

Helaas heeft de horecaondernemer voor een collega Horecabaas gekozen. Wellicht was je profiel nog niet compleet genoeg of je uurtarief iets te hoog. Niet getreurd, schrijf je in voor één of meerdere andere shifts! Extra tip is om in te schrijven op shifts waarvoor weinig ander horecabazen zich hebben ingeschreven.

Wat is een NOKD?

NOKD betekent niet op komen dagen zonder reden, dit is voor ons een absolute no go! De eerste keer dat dit gebeurt zal dit veel invloed hebben op je reputatie, bij een tweede keer krijg je een jaar gebruikersontzegging van het platform.

Kan ik op weg geholpen worden met het vinden met het vinden van mijn eerste shift?

Als het je echt niet lukt om je eerste shift te werken, neem dan even contact op met een supportmedewerker van Horecabaas.nl via info@horecabaas.nl.

Mijn opdrachtgever benaderd mij om direct voor hem te komen werken ?

Het kan voorkomen dat een opdrachtgever je benaderd om direct voor hem te komen werken. Het is echter niet mogelijk om achteraf shifts te plaatsen op het platform, het is daarom van belang dat alle shift voorafgaand via het platform zijn gecommuniceerd. Op deze manier ben je als opdrachtnemer ook beschermd en is duidelijk wat je per uur verdient en het aantal uur dat je moet komen werken per shift.

Wat als ik toch heb gewerkt zonder dat ik aangenomen ben via Horecabaas.nl

Wij kunnen je alleen helpen als er vooraf een overeenkomst via het platform tot stand is gekomen. Geeft dit ook bij de opdrachtgever aan op het moment dat hij/zij vraagt je te komen werken.

Urenregistratie en uitbetaling

Job Done!

Zodra je klaar bent met je shift kun je een urenregistratie indienen. Aan de hand van de netto gewerkte uren (eindtijd - starttijd - pauzes) krijg je namelijk snel uit betaald. De opdrachtgever krijgt een melding zodra jij je uren hebt ingediend. Als hij zijn goedkeuring heeft gegeven kunnen je uren worden uitbetaald. Handige tip, laat je uren direct goedkeuren ! Om te zorgen dat je opdrachtgever je uren snel goedkeurt adviseren we je om aan het einde van je shift alvast samen met je opdrachtgever je urenbriefje in te vullen!

Wanneer wordt ik uitbetaalt?

Jij hebt je handjes laten wapperen en nu wil je natuurlijk weten wanneer je flappen kunt gaan tappen. Goedgekeurde urenregistraties worden door ons systeem op maandag verwerkt tot facturen en verstuurd aan de opdrachtgever. We houden rekening met btw en de fee’s voor het gebruik van ons systeem. Hiervoor hoef jij helemaal niks te doen!

Moet ik wachten tot de opdrachtgever het geld overmaakt?

Nee, als jou uren zijn goedgekeurd wordt er iedere maandag gefactureerd, na twee dagen ontvang jij dan jouw uitbetaling. Dat betekent dat je veelal op woensdag het geld op je rekening hebt staan!

Wat zijn de fee’s van het Horecabaas platform?

Goed nieuws, de opdrachtgever betaald het grootste deel van de fee’s. Jij betaald ons slechts 50 cent per gewerkt uur. Dit bedrag verrekenen we, net als de eventuele verzekering, bij de uitbetaling aan jou. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld.

Rekenvoorbeeld

Stel je hebt netto 4.5 uur gewerkt voor een overgekomen uurtarief van €16.50. Welk bedrag krijg jij op je rekening gestort?

Totaal: 4.50 * €16.50 = €74.25
Fee platform: 4.50 * €0.50 = - €2.25
Verzekering = 4.50 * €0.10 = - €0.45
Subtotaal: €71.55
BTW: €15.03
Totaal op je rekening: €86.58

Worden mijn reiskosten ook vergoed?

Nee, je uurtarief is opgebouwd uit de volgende zaken; uurtarief, reiskosten, materiaalkosten en andere onkosten. Zorg er dus voor dat met jou uurtarief deze kosten zijn gedekt.

Krijg ik fooi van de opdrachtgever?

Bij veel opdrachtgevers deelt een opdrachtnemer niet mee in de fooienpot, wel zijn er natuurlijk uitzonderingen. Het kan zijn dat een opdrachtgever dit vermeld bij de shift of van te voren afspreekt. Maar er is geen standaard regel omtrent het verkrijgen van fooien.

De opdrachtgever heeft mijn uren nog niet goedgekeurd?

Neem even contact op met jouw opdrachtgever, en vraag hem de openstaande uren goed te keuren. Mocht je er niet uitkomen, dan mag je ook even contact met ons opnemen.

Help, de opdrachtgever heeft mijn uren afgekeurd!

Het kan zijn dat de opdrachtgever je uren afkeurt omdat hij het niet eens is met je urenregistratie. De opdrachtgever moet dit wel motiveren. Controleer afgewezen registraties goed! Heb je bijvoorbeeld je pauzetijd wel (goed) ingevoerd. Mocht je er niet uitkomen, dan mag je ook even contact met ons opnemen.

Verzekeringen

Heb ik een verzekering nodig?

Het is niet verplicht, optioneel bieden wij een aansprakelijkheidsverzekering van 10 cent per gewerkt uur aan. Ons advies is om hier gebruik van te maken.

Waar ben ik dan voor verzekerd?

Het kan gebeuren dat je per ongeluk iets beschadigd terwijl je aan het werk bent bij een opdrachtgever. Normaal gesproken ben je als privé persoon hiervoor verzekerd, maar doordat je als zelfstandige werkt is het verstandig dit zelf te regelen. Natuurlijk helpen we je daarbij. Voor slechts 10 cent per gewerkt uur heb je een aansprakelijkheidsverzekering. Als je voor de eerste keer gaat inschrijven wordt je gevraagd of je je wilt verzekeren.

Ik heb mezelf verzekerd maar wil dit stopzetten, kan dit?

Als je je voor de eerste keer gaat inschrijven vragen we je of je verzekerd wilt worden. In principe ben je dan voor alle gewerkte diensten via Horecabaas.nl voor je aansprakelijkheid verzekerd. Stopzetten kan niet, tenzij hier een gegronde reden voor is, neem dan even contact op met ons.

Kan ik mezelf ook nog voor andere zaken verzekeren?

Dit kan, maar niet via het platform Horecabaas.nl. De 10 cent die betaalt wordt voor de verzekering is puur voor aansprakelijkheid. Als je andere zaken wil verzekeren is dit mogelijk, wel adviseren we je om jezelf aan te sluiten bij een betrouwbare verzekeringsmaatschappij.

Begrippenlijst: Wat is een.. ?

Horecabaas: Is een student die zich als ZZP’er heeft ingeschreven op het platform.
ZZP’er: Is een Zelfstandige Zonder Personeel, ofwel een éénmanszaak. Wil je meer weten over ondernemen als ZZP’ers verwijzen we je door naar de site van de Kamer van Koophandel.
Opdrachtgevers: zijn geregistreerde Horecaondernemers die één of meerder shifts kunnen plaatsen op het platform om opdrachtnemers te vinden die deze shifts kunnen werken.
Shift: zijn de werkzaamheden die een opdrachtgever wil laten uitvoeren door één of meerdere opdrachtnemer(s) ofwel ZZP’er(s) die staan ingeschreven op het platform.
Opdrachtnemer: zijn ZZP’ers die ingeschreven staan als zelfstandig ondernemer, gebruik maken van Horecabaas.nl om zichzelf te in te schrijven op één of meerdere beschikbare job’s. De opdrachtgever kiest zelf de opdrachtnemer die het beste bij de job past. Als de opdrachtgever en opdrachtnemer een overeenstemming bereiken dan ontstaat er een opdracht.
Opdracht: is de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer die tot stand komt door gebruik te maken van het digitale platform Horecabaas.nl, Horecabaas.nl faciliteert de opdrachtnemer om gebruik te maken van de door Horecabaas.nl opgestelde en door belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst.
Modelovereenkomst: is de overeenkomst die tot stand komt door de overeengekomen opdracht waarin de afspraken tussen opdrachtnemer en opdrachtgever worden vastgelegd. Als de opdracht wordt gewerkt dan moet de opdrachtnemer een urenbrief invullen op het platform van Horecabaas.nl.
Urenbrief: is een invulsheet waar de opdrachturen ingevuld moeten worden, als de opdracht uren zijn goedgekeurd door de opdrachtgever wordt er pas gefactureerd.
Factuur: is voortgekomen uit de goedgekeurde urenbrief en overeengekomen afspraken in de modelovereenkomst.

Staat je vraag er niet tussen?

Laat het ons weten via info@horecabaas.nl